№
|
Тема уроку
|
Мета уроку
|
Дата уроку
|
Повторення основних питань курсу хімії основної школи ( 2 години)
|
1
|
Найважливіші класи неорганічних сполук
|
Актуалізувати знання учнів про найважливіші класи неорганічних сполук, повторити властивості представників основних класів неорганічних сполук.
|
|
2
|
Періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва
Будова атома і види хімічного зв’язку.
Демонстрація 1
Періодична система хімічних елементів.
Демонстрація 2
Моделі будови атомів елементів і та ІІ періодів, набори трафаретів моделей атомів.
|
Актуалізувати знання учнів про структуру періодичної системи хімічних елементів, періодичну залежність властивостей хімічних елементів та їхніх сполук від будови атома; розвивати навички складання електронних формул і електронних схем будови атомів s- і p-елементів ( І – ІІІ періодів).Актуалізувати знання учнів про природу хімічного зв’язку, види хімічного зв’язку; розвивати вміння використовувати теоретичні знання для прогнозування властивостей елементів та їхніх сполук на підставі знань про будову атома і будову речовини; розвивати навички складання молекулярних і структурних формул речовин, описувати властивості речовин на підставі знань про хімічний зв’язок. удосконалювати вміння й навички складання повних і скорочених йонно-молекулярних та окисно-відновних рівнянь реакції;
|
|
Тема 1. Неметалічні елементи та їхні сполуки ( 14 годин)
|
3
|
Загальна характеристика неметалічних елементів. Неметали як прості речовини.
|
Розвивати і поглиблювати знання учнів про періодичну систему на прикладі неметалічних елементів; показати загальні закономірності та істотні відмінності у властивостях неметалічних елементів, будові та властивостях їхніх сполук.
|
|
4
|
Явище алотропії, алотропні видозміни Оксисену і Карбону. Значення озонового шару для житття організмів на Землі
|
Ознайомити учнів з явищем алотропії; з’ясувати причини відмінностей властивостей алотропних модифікацій на прикладі алотропних видозмін Оксигену, Сульфуру, карбону; формувати в учнів уявлення про залежність якісних і кількісних характеристик речовин на прикладі кисню і озону; показати роль озонового шару для життя мікроорганізмів на Землі, вплив діяльності людини на природні процеси на прикладі зміни озонового шару.
|
|
5
|
Основні фізичні та хімічні властивості неметалів. Демонстрація 3.
Взаємодія заліза з сіркою
|
Розвивати і поглиблювати знання учнів про неметали на прикладі їхніх фізичних та хімічних властивостей ( взаємодії з киснем, воднем, металами ); розвивати навички й уміння порівнювати хімічні властивості різних речовин на прикладі сполук Сульфуру, Нітрогену, Фосфору, Карбону, Силіцію, складати окисно-відновні рівняння, знаходити взаємозв’язок між будовою та властивостями речовин; показати на прикладах загальні закономірності та істотні відмінності в хімічних властивостях простих речовин неметалів; формувати уявлення про відновні властивості Карбону й Силіцію.
|
|
6
|
Сполуки неметалічних елементів з Гідрогеном.
Демонстрація 4.
Хімічні властивості хлоридної кислоти.
Лабораторний дослід № 1
Якісна реакція на хлорид-іон
|
Розширити знання про хімічні властивості неметалів на прикладі їхніх сполук з Гідрогеном, знання про властивості кислот на прикладі гідроген хлориду та хлоридної кислоти, влативості хлоридів; продовжити формування практичних умінь і навичок визначення речовин на прикладі якісної реакії на хлорид-іон; повторити правила безпечного використання кислот; розвивати вміння і навички складання йонних рівнянь на прикладі хімічних властивостей хлоридної кислоти; ознайоми зі способом одержання й використанням хлоридної кислоти.
|
|
7
|
Склад, фізичні властивості, добування в лабораторії аміаку і гідроген хлориду.
Лабораторний дослід № 2
Якісна реакція на йон амонію.
Демонстрація 5.
Одержання амоніаку в лабораторних умовах та розчинення його у воді (фонтан)
|
ознайомити зі складом, особливостями будови молекули й фізичними властивостями амоніаку,
розчинністю амоніаку у воді й дією індикаторів на розчин, особливостями взаємодії амоніаку
з водою й кислотами; формувати вміння складати йонномолекулярні рівняння реакції на прикладі властивостей амоніаку; розповісти про застосування амоніаку; розширити уявлення про солі та їх загальні властивості на прикладі солей амонію; ознайомити учнів зі специфічними властивостями солей амонію; дати уявлення про способи одержання солей амонію;
|
|
8
|
Взаємодія амоніаку та гідроген хлориду з водою. Солі амонію. Якісна реакція на йони амонію та хлорид-іони.
|
ознайомити учнів із загальними закономірностями виробництва амоніаку; з'ясувати умови синтезу амоніаку, за яких можна керувати хімічною рівновагою; розвивати вміння й навички розв'язувати задачі з використанням поняття
«вихід продукту реакції»; показати значення таких розрахункових задач у промисловій і лабораторній практиці.
|
|
9
|
Оксиди неметалічних елементів. Кислотний характер оксидів та гідратів оксидів неметалічних елементів.
Демонстрація 6.
Одержання карбон ( ІV) оксиду.
Демонстрація 7.
Гідратація фосфор (V) оксиду та карбон ( ІV ) оксиду, випробовування розчинів індикатором.
Лабораторний дослід № 3
Взаємодія карбон (ІV ) оксиду з розчином кальцій гідроксиду.
|
розширити знання учнів про кислотні оксиди на прикладі сульфур(ІV) і сульфур(VІ) оксидів,
нітроген(ІІ) і нітроген(ІV) оксидів, фосфор(V) оксиду, карбон(ІІ) і карбон(IV) оксидів, силіцій(ІV)
оксиду, порівняти їх фізичні й хімічні властивості; формувати знання учнів про кислотний характер оксидів і гідратів оксидів неметалів; розкрити сутність поняття «кислотні дощі»,
розвивати екологічні знання учнів.
|
|
10
|
Сульфатна кислота і сульфати. Найважливіші природні сульфати, якісна реакція на сульфат-іони. Застосування сульфатної кислоти і сульфатів.
Демонстрація 8.
Хімічні властивості розбавленого розчину сульфатної кислоти
Демонстрація 7
Взаємодія концентрованого розчину сульфатної кислоти з міддю (під тягою!)
|
вивчити фізичні й хімічні властивості сульфатної кислоти, загальні для всіх кислот, на прикладі
взаємодії з металами, оксидами, основами, солями; показати відмінності у фізичних і хімічних властивостях концентрованої та розбавленої сульфатних кислот; ознайомити учнів зі специфічними властивостями концентрованої сульфатної кислоти; показати значення сульфатної кислоти.
|
|
11
|
Нітратна кислота і нітрати, їх поширеність у природі. Проблема вмісту нітратів у харчових продуктах.
Демонстрація 9.
Взаємодія концентрованого й розведеного розчинів нітратної кислоти з міддю (під тягою!)
|
розвивати знання учнів про кислоти на прикладі властивостей нітратної; ознайомити учнів з фізичними й хімічними властивостями нітратної та фосфатної кислот, спільними для всіх кислот, та їхніми специфічними
властивостями; показати особливості взаємодії нітратної кислоти з металами, якісну реакцію на нітратну кислоту та її солі;
|
|
12
|
Загальні відомості про мінеральні добрива. Раціональне використання добрив та проблеми охорони природи від забруднення продуктами та відходами хімічних виробництв. Роль хімії у розв’язанні продовольчої проблеми.
Лабораторний дослід № 4
Ознайомлення зі зразками азотних добрив.
Лабораторний дослід № 5
Ознайомлення зі зразками фосфатних добрив
|
закріпити знання учнів про загальні властивості солей, способи їх одержання на прикладі нітратів і фосфатів; ознайомити з якісною реакцією на нітрат-іон і фосфат-іон, термічним розкладом нітратів; обговорити проблеми забруднення
харчових продуктів хімічними речовинами на прикладі нітратів; ознайомити із загальними властивостями мінеральних добрив та їх класифікацією; стисло охарактеризувати найважливіші нітратні й фосфатні добрива, показати їх значення в народному господарстві;
|
|
13
|
Карбонатна кислота. Карбонати та гідрогенкарбонати. Якісна реакція на карбонат-іон.
Будівельні матеріали: скло, цемент, бетон, їх використання.
Демонстрація 10.
Дія хлоридної кислоти на кальцій карбонат.
Лабораторний дослід № 6
Визначення карбонат-іонів
|
формувати знання учнів про карбонатну кислоту як одну зі слабких неорганічних кислот; ознайомити з її фізичними й хімічними властивостями;
поглибити знання про середні й кислі солі, їх взаємоперетворення на прикладі карбонатів і гідрогенкарбонатів; ознайомити учнів з якісною реакцією на карбонат-іон.
|
|
14
|
Практична робота №1 . Одержання карбон (ІV) оксиду, взаємоперетворення карбонатів і гідрогенкарбонатів
|
продовжити формування навичок роботи з хімічними речовинами й лабораторним устаткуванням; перевірити знання техніки безпеки під час роботи в кабінеті хімії; поглибити знання про хімічні властивості оксидів на прикладі властивостей карбон(ІV) оксиду; з'ясувати рівень засвоєння знань про хімічні властивості оксидів неметалів на прикладі карбон(IV) оксиду.
|
|
15
|
Поширеність неметалічних елементів у природі, застосування неметалів. Поняття про адсорбцію. Колообіг Оксигену, Нітрогену, Карбону у природі.
|
розширити знання учнів про неметали; узагальнити й систематизувати знання учнів про неметалічні елементи та їхні сполуки; ознайомити учнів з поняттям «адсорбція» на прикладі активованого вугілля, показати його застосування; розвивати екологічну грамотність учнів на прикладі явища парникового ефекту; підготувати учнів до контрольної роботи з теми «Неметалічні елементи та їхні сполуки ».
|
|
16
|
Контрольна робота № 1
з теми: „Неметалічні елементи та їхні сполуки”
|
узагальнити та cкоригувати знання учнів з теми «Неметали та їхні сполуки»; визначити рівень навчальних досягнень учнів з теми, розуміння основних понять, уміння використовувати їх на практиці.
|
|
Тема 2. Металічні елементи та їхні сполуки ( 14 годин + 5 )
|
17
|
Загальна характеристика металічних елементів за їх положенням у періодичній системі та будовою атомів.
|
поглибити знання учнів про металеві елементи, їх положення в періодичній системі, особливості будови атомів, будови речовини;ознайомити з типом хімічного зв' язку, властивим металам, — металічним зв'язком; показати вплив зв'язку на фізичні властивості речовин, утворених елементами-металами.
|
|
18
|
Метали – прості речовини. Металічний зв’язок, металічні кристалічні гратки.
Демонстрація11.
Ознайомлення зі зразками металів і сплавів
|
поглибити знання учнів про металеві елементи, їх положення в періодичній системі, особливості будови атомів, будови речовини;ознайомити з типом хімічного зв' язку, властивим металам, — металічним зв'язком; показати вплив зв'язку на фізичні властивості речовин, утворених елементами-металами.
|
|
19
|
Загальні фізичні властивості металів. Поширеність металічних елементів у природі.
Демонстрація 12.
Показ залізорудних родовищ на географічній карті України
|
ознайомити учнів з поширенням металів у природі, основними способами одержання металів, реакціями, покладеними в основу одержання металів; показати взаємозв'язок між властивостями металів, їх поширенням
у природі та способами їх одержання.
|
|
20
|
Загальні хімічні властивості металів.
Демонстрація 13.
Горіння магнію.
Лабораторний дослід № 7. Порівняння хімічної активності металів.
Лабораторний дослід №8.
Взаємодія металів з розчинами кислот.
|
ознайомити учнів із загальними хімічними властивостями металів, рядом активності металів; показати взаємозв'язок між хімічними властивостями металів та будовою їхніх атомів;розвивати навички складання рівнянь окисно-відновних реакцій і реакцій йонного обміну на прикладі хімічних властивостей металів.
|
|
21
|
Корозія металів. Захист від корозії.
|
ознайомити учнів з поняттям «сплави», їхнім складом, властивостями, процесом руйнування металів під дією навколишнього середовища, основними способами захисту металів від корозії; продовжити формування вмінь і навичок складання рівнянь окисно-відновних реакцій на прикладі хімічної корозії.
|
|
22
|
Лужні елементи. Фізичні та хімічні властивості простих речовин, основний характер їх оксидів та гідроксидів, біологічна роль елементів.
|
поглибити й розширити знання про метали на прикладі лужних металів Натрію й Калію; вивчити зв'язок між властивостями оксидів, гідроксидів, солей Натрію й Калію, їх одержанням і застосуванням; розвивати навички складання рівнянь хімічних реакцій на прикладі хімічних властивостей Натрію, Калію та їхніх сполук.
|
|
23
|
Лужноземельні елементи та Магній. Фізичні та хімічні властивості простих речовин, основний характер їх оксидів та гідроксидів, біологічна роль елементів.
|
розширити знання учнів про метали на прикладі лужноземельних металів; вивчити властивості лужноземельних металів, їхніх сполук, способи одержання й застосування на прикладі Кальцію;
продовжити формування вмінь і навичок складання рівнянь хімічних реакцій на прикладі властивостей Кальцію; показати зв'язок між будовою, властивостями та застосуванням речовин на прикладі сполук Кальцію;
|
|
24
|
Поняття про твердість води (постійну, тимчасову) і методи її усунення (зменшення)
|
ознайомити учнів з поняттям твердості води та способами її усунення.
|
|
25
|
Алюміній як хімічний елемент і проста речовина. Фізичні та хімічні властивості алюмінію.
|
розширити й поглибити знання учнів про метали на прикладі Алюмінію — представника головної підгрупи III групи; повторити поняття амфотерності на прикладі сполук Алюмінію, їх хімічних
властивостей; показати поширення алюмінію в природі, застосування Алюмінію та його сполук.
|
|
26
|
Амфотерні властивості алюміній оксиду і алюміній гідроксиду.
|
розширити й поглибити знання учнів про метали на прикладі Алюмінію — представника головної підгрупи III групи; повторити поняття амфотерності на прикладі сполук Алюмінію, їх хімічних
властивостей; показати поширення алюмінію в природі, застосування Алюмінію та його сполук.
|
|
27
|
Ферум як представник металічних елементів побічних підгруп. Фізичні та хімічні властивості заліза.
|
розширити й поглибити знання учнів про метали на прикладі Алюмінію — представника головної підгрупи III групи; повторити поняття амфотерності на прикладі сполук Алюмінію, їх хімічних
властивостей; показати поширення алюмінію в природі, застосування Алюмінію та його сполук.
|
|
28
|
Фізичні та хімічні властивості сполук Феруму (ІІ) і Феруму (ІІІ)
|
поглибити й узагальнити знання учнів про метали побічних підгруп на прикладі Феруму; показати залежність будови та властивостей на прикладі сполук Феруму(ІІ) і Феруму(ІІІ); вивчити застосування заліза та сполук Феруму.
|
|
29
|
Практична робота № 2. Розв'язання експериментальних задач
|
перевірити й оцінити практичні вміння й навички учнів у розв'язанні експериментальних задач; скоригувати знання про властивості металів та їхніх сполук дати учням уявлення про історію розвитку та значення чорної металургії в Україні; формувати вміння й навички розв'язання задач за рівняннями хімічних реакцій, у яких реагенти містять домішки.
|
|
30
|
Металічні руди. Загальні методи добування металів.
Демонстрація 14.
Таблиці й макети доменного виробництва.
|
дати учням уявлення про історію розвитку та значення чорної металургії в Україні; формувати вміння й навички розв'язання задач за рівняннями хімічних реакцій, у яких реагенти містять домішки.
ознайомити учнів з поширенням металів у природі, основними способами одержання металів, реакціями, покладеними в основу одержання металів;
|
|
31
|
Метали і сплави в сучасній техніці. Застосування алюмінію, заліза та їхніх сплавів.
|
ознайомити учнів з поширенням металів у природі, основними способами одержання металів, реакціями, покладеними в основу одержання металів; ознайомити з основними принципами доменного виробництва; показати взаємозв'язок
між властивостями металів, їх поширенням у природі та способами їх одержання.
|
|
32
|
Розвиток металургійних виробництв в Україні.
Демонстрація 15.
Ознайомлення зі зразками чавуну та сталі.
Лабораторний дослід № 9. Ознайомлення зі зразками металічних руд
|
ознайомити з основними принципами доменного виробництва; показати взаємозв'язок
між властивостями металів, їх поширенням у природі та способами їх одержання.
|
|
33
|
Охорона навколишнього середовища під час виробництва і використання металів.
|
Розвивати бережливе ставлення до природи та навколишнього середовища; розвивати екологічне мислення, пам’ять та увагу.
|
|
34
|
Контрольна робота № 2
з теми: „Металічні елементи та їхні сполуки”
|
узагальнити та cкоригувати знання учнів з теми «Метали та їхні сполуки»; визначити рівень навчальних досягнень учнів з теми, розуміння основних понять, уміння використовувати їх на практиці.
|
|
35
|
Підсумковий урок
|
Зробити підсумки вивченого матеріалу учнями у 10 класі
|
|
|
|
|
|
|