№
|
Дата
|
Тема уроку
|
Навчальні цілі
|
|
Повторення основних питань курсу хімії за 8 клас (2 год +2 год резерв = 4 год)
|
1.
|
|
Інструктаж з техніки безпеки під час роботи в кабінеті хімії. Склад і властивості оксидів та кислот.
|
Провести вступний інструктаж із правил техніки безпеки під час роботи в кабінеті хімії. Повторити склад і властивості оксидів і кислот: визначення, назви, класифікацію.
|
|
2.
|
|
Склад і властивості онов та солей. Генетичний зв'язок між класами неорганічних сполук.
|
Повторити склад і властивості основ і солей: визначення, назви, класифікацію.
Закріпити набуті вміння та навички складати рівняння реакцій, що виражають хімічні властивості класів неорганічних речовин.
|
|
3.
|
|
Періодичний закон, періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва.
|
Повторити та систематизувати знання учнів про періодичне повторення властивостей хімічних елементів і речовин, утворених цими елементами; розширити уявлення учнів про будову атома, зв'язок між будовою атомів та їх положенням у періодичній системі.
|
|
4.
|
|
Хімічний зв'язок, будова речовини.
|
повторити види хімічного зв'язку, типи кристалічних ґраток, зв'язок між будовою атомів, хімічним зв'язком і будовою речовини.
|
|
Тема 1. Розчини (15 год + 2 год резерв =17 год)
|
5.
|
|
Значення розчинів у природі й життєдіяльності людини. Поняття про дисперсні системи, колоїдні та істинні розчини.
|
Розвивати знання учнів про розчини; формувати уявлення учнів про розчини як багатокомпонентні системи; ознайомити з класифікацією розчинів; показати значення розчинів у природі й життєдіяльності людини.
|
|
6.
|
|
Розчин та його компоненти: розчинник, розчинена речовина. Вода як розчинник. Будова молекули води, поняття про водневий зв'язок.
|
Формувати уявлення учнів про склад розчинів; ознайомити з властивостями води як універсального розчинника; розвивати знання про хімічний зв'язок і будову речовини на прикладі будови молекули води й поняття про водневий зв'язок
|
|
7.
|
|
Розчинність, її залежність від різних чинників. Насичені й ненасичені розчини.
Фізико-хімічна сутність процесу розчинення. Кристалогідрати. Теплові явища, що супроводжують розчинення речовин.
|
Розвивати знання учнів про розчини на прикладі поняття «розчинність»; формувати вміння розв'язувати розрахункові задачі з використанням поняття «розчинність»; з'ясувати фактори, що впливають на розчинність речовин; ознайомити учнів із класифікацією розчинів за розчинністю речовин.
Формувати знання учнів про фізико-хімічну природу процесу розчинення; з'ясувати внутрішню сутність процесу розчинення; показати, що процес розчинення супроводжується не лише фізичними явищами, але й хімічною взаємодією розчинника й розчиненої речовини; дати уявлення про теплові явища, що супроводжують процес розчинення.
|
|
8.
|
|
Кількісний склад розчину. Масова частка розчиненої речовини. Виготовлення розчину.
|
Ознайомити учнів зі способами вираження складу розчинів, поняттями «масова частка розчиненої речовини», «концентрація»; формувати навички використання цих понять для обчислень і приготування розчинів.
|
|
9- 10
|
|
Розв’язування розрахункових задач.
Обчислення масової частки і маси розчиненої речовини в розчині.
|
Закріпити знання про масову частку розчиненої речовини; формувати навички й уміння обчислювати масову частку розчиненої речовини, застосовувати ці знання для обчислення маси розчиненої
речовини, приготування розчинів із
заданою масовою часткою
розчиненої речовини.
|
|
11
|
|
Практична робота № 1. Приготування розчину солі із заданою масовою часткою розчиненої речовини.
|
Перевірити знання правил техніки безпеки, практичні вміння й навички приготування розчинів із заданою масовою часткою розчиненої речовини.
|
|
12
|
|
Узагальнення знань з теми:
« Розчини».
|
Визначити рівень знань з першої частини теми.
|
|
13
|
|
Електролітична дисоціація. Електроліти та неелектроліти.
|
Формувати уявлення учнів про процеси, що відбуваються в розчинах; ознайомити з поняттям «електролітична дисоціація»; пояснити залежність електролітичної дисоціації від будови молекул розчиненої речовини й розчинника; ознайомити учнів з поділом речовин на електроліти й неелектроліти за електропровідністю в розчині або розплаві.
|
|
14
|
|
Електролітична дисоціація кислот, основ, солей у водних розчинах. Лабораторний дослід №1 Визначення йонів Н+ і ОН у розчинах.
|
Поглибити знання учнів про електролітичну дисоціацію на прикладі розчинів кислот, основ і солей; формувати навички складання рівнянь дисоціації на прикладі розчинних кислот, основ, солей; уточнити визначення кислот, основ і солей у світлі теорії електролітичної дисоціації.
|
|
15
|
|
Ступінь дисоціації. Сильні та слабкі електроліти.
|
Розширити знання учнів про електроліти; ознайомити з поняттями «сильні та слабкі електроліти»; показати кількісну характеристику процесу електролітичної дисоціації — ступінь дисоціації; закріпити навички складання рівнянь дисоціації кислот, основ і солей; визначити відмінності сильних і слабких електролітів.
|
|
16 -17
|
|
Реакції обміну між розчинами електролітів, умови їх протікання. Йонні рівняння. Лабораторні досліди №2 -4.
Реакції обміну в розчинах електролітів з випаданням осаду,виділенням газу, утворенням малодисоційованої речовини.
|
Показати процеси, що протікають у розчинах електролітів як реакції обміну між йонами; ознайомити з умовами їх протікання. Закріпити навички й уміння складати йонні рівняння; розвивати навички проведення хімічного експерименту на прикладі реакцій у розчинах електролітів.
|
|
18
|
|
Практична робота № 2. Реакції йонного обміну в розчинах електролітів.
|
Перевірити вміння використовувати практичні знання про електролітичну дисоціацію, навички дослідження розчинів, складання йонних рівнянь; уміння спостерігати, робити висновки.
|
|
19
|
|
Теорія електролітичної дисоціації.
|
Узагальнити і закріпити знання про реакції йонного обміну. Сформувати і закріпити вміння складати рівняння реакцій йонного обміну в молекулярній повній та скореній йонних формах. Повторити алгоритм розв’язування розрахункових задач вивчених типів у даній темі.
|
|
20
|
|
Практична робота № 3. Розв'язання експериментальних задач.
|
Скоригувати знання учнів про електролітичну дисоціацію; перевірити навички їх практичного використання для проведення хімічного експерименту; розвивати вміння спостерігати, аналізувати, робити висновки.
|
|
21
|
|
Узагальнення знань з теми:«Розчини».
|
Узагальнити знання учнів з теми «Розчини»; з'ясувати рівень засвоєння знань, умінь і навичок про процеси, що протікають у розчинах, рівень розуміння основних понять, умінь використовувати їх на практиці.
|
|
Тема 2. Хімічні реакції (10год)
|
22.
|
|
Класифікація хімічних реакцій за різними ознаками. Реакції сполучення, розкладу заміщення й обміну
|
Дати уявлення про класифікацію хімічних реакцій за певними ознаками, зокрема за кількістю речовин, що вступили в реакцію і утворилися після реакції. Повторити ознаки хімічних реакцій. Розвивати навички складання рівнянь хімічних реакцій та розпізнавання типів реакцій .
|
|
23.
|
|
Оборотні й необоротні реакції.
|
Ознайомити з класифікацією реакцій на оборотні й необоротні; з’ясувати причини оборотності та необоротності реакцій.
|
|
24.
|
|
Окисно-відновні реакції, їх значення. Процеси окиснення, відновлення;. окисники, відновники.
|
Визначити місце окисно - відновних реакцій серед основних типів хімічних реакцій. Дати уявлення окисно-відновні реакції; процеси окиснення й відновлення; показати єдність двох протилежних процесів: окиснення й відновлення — як властивості атомів віддавати та приєднувати електрони; ознайомити учнів із прикладами окисників і відновників.
|
|
25 -26.
|
|
Складання рівнянь окисно-відновних реакцій, добір коефіцієнтів.
|
Закріпити вміння і навички складати х рівняння окисно-відновних реакцій, на основі методу електронного балансу, для розміщення коефіцієнтів у рівняннях хімічних реакцій, що протікають зі зміною ступеня окиснення.
|
|
27.
|
|
Тепловий ефект реакції. Екзотермічні й ендотермічні реакції.
|
Сформувати уявлення про ендотермічні і екзотермічні реакції; ознайомити учнів з поняттям «тепловий ефект хімічної реакції».
|
|
28.
|
|
Термохімічні рівняння.
|
Ознайомити учнів з поняттям «термохімічні рівняння»; формувати навички й уміння складати термохімічні рівняння реакцій, розв'язувати задачі з їх використанням.
|
|
29.
|
|
Швидкість хімічної реакції, залежність швидкості реакції від різних факторів. Лабораторний дослід № 5 Вплив площі поверхні контакту реагентів, концентрацій й температури на швидкість реакції Цинку з хлоридною кислотою.
|
Формувати уявлення учнів про швидкість хімічної реакції, вплив на неї різних факторів; показати залежність швидкості хімічної реакції від природи речовини, температури, концентрації; розвивати навички й уміння складати рівняння хімічних реакцій, розпізнавати типи реакцій за рівняннями реакції; формувати навички розв’язання задач із використанням поняття «швидкість хімічної реакції».
|
|
30.
|
|
Хімічні реакції.
|
Узагальнити й систематизувати знання учнів про хімічні реакції, кінетику й термодинаміку хімічних реакцій; ознайомити учнів з основами хімічних виробництв.
|
|
31.
|
|
Контрольна робота № 1.
|
Діагностика рівня знань вивченого з теми.
|
|
32.
|
|
Спільні та відмінні ознаки органічних і неорганічних речовин.
|
Формувати знання про органічні речовини - склад, кристалічну структуру, будову молекул. Розвивати уявлення про єдність неорганічного та органічного світу, генетичний зв'язок між неорганічними та органічними речовинами.
|
|
33.
|
|
Особливості будови атома Карбону в основному і збудженому станах. Утворення ковалентних зв’язків між атомами карбону. Структурні формули органічних речовин.
|
Формувати поняття про кількість ковалентних зв’язків, що утворюються атомом Карбону в органічних сполуках, структурні формули органічних молекул.
|
|
34.
|
|
Метан. Молекулярна, електронна і структурна формули метану. Поширення в природі.
|
. Формувати поняття про молекулярна, електронна і структурна будову метану. Повторити правила техніки безпеки з вибухонебезпечними речовинами.
|
|
35.
|
|
Гомологи метану. Молекулярні та структурні формули назви. Моделі молекул. Значення моделювання в хімії. Лабораторний дослід № 6 виготовлення моделей молекул вуглеводнів.
|
Формувати поняття про гомологічний ряд метану, назви, формули та фізичні властивості гомологів. Розвивати практичні навички складання моделей молекул органічних речовин
|
|
36.
|
|
Хімічні властивості вуглеводнів( алканів); реакція повного окиснення, заміщення.
|
Формувати знання учнів про хімічні властивості алканів; розкрити хімічні властивості алканів, їх реакцію з розчинами кислот, лугів, калій перманганату; показати значення реакцій горіння, повного й часткового окиснення для алканів; розвивати навички й уміння складання рівнянь хімічних реакцій на прикладі хімічних властивостей алканів.
|
|
37.
|
|
Етилен. Молекулярна,електронна та структурна формули, фізичні властивості.
|
Розширити знання учнів про різноманітність вуглеводнів. Формувати знання про будову молекули етилену, про подвійний зв'язок.
|
|
38.
|
|
Хімічні властивості алкенів на прикладі етилену: відношення до розчину Калій перманганату, реакція повного окиснення, приєднання водню і галогенів.
|
Формувати знання учнів про хімічні властивості алкенів : реакції з розчинами кислот, лугів, калій перманганату; формувати знання учнів про реакції приєднання в органічній хімії на прикладі приєднання водню й галогенів; розвивати навички й уміння складання рівнянь хімічних реакцій на прикладі хімічних властивостей алкенів .
|
|
39.
|
|
Поняття про полімери на прикладі поліетилену. Застосування поліетилену. Лабораторний дослід № 7
Ознайомлення зі зразками виробів з поліетилену.
|
Розширити знання учнів про реакції приєднання на прикладі реакції полімеризації; розвивати навички складання рівнянь реакцій на прикладі реакції полімеризації етилену; показати на практиці хімічні властивості полімерів, переваги й недоліки окремих видів полімерів; пояснити причини широкого використання полімерів у народному господарстві; обговорити проблеми утилізації відходів полімерних матеріалів.
|
|
40.
|
|
Ацетилен. Молекулярна, електронна та структурна формули, фізичні властивості.
|
Розширити знання учнів про різноманітність вуглеводнів. Формувати знання про будову молекули ацетилену. Дати поняття про потрійний зв'язок.
|
|
41.
|
|
Хімічні властивості ацетилену.
|
Формувати знання учнів про хімічні властивості алкінів : реакції з розчинами кислот, лугів, калій перманганату; розвивати навички й уміння складання рівнянь хімічних реакцій на прикладі хімічних властивостей алкінів. Повторити правила техніки безпеки під час роботи з вибухонебезпечними речовинами.
|
|
42.
|
|
Відношення об'ємів газів у хімічних реакціях. Обчислення об'ємних співвідношень газів за хімічними рівняннями.
|
Формувати знання учнів про закон об'ємних відношень для газоподібних речовин на прикладі хімічних реакцій органічних речовин; формувати вміння застосовувати закон об'ємних відношень для розрахунків за хімічними рівняннями.
|
|
43.
|
|
Застосування вуглеводнів.
|
Ознайомити учнів із застосуванням вуглеводнів; показати зв'язок будови, властивостей і застосування вуглеводнів на прикладі алканів, алкенів і алкінів; продовжити формування навичок розв'язування розрахункових задач за рівняннями реакцій.
|
|
44.
|
|
Узагальнення
знань з теми:
« Вуглеводні».
|
Узагальнити та скоригувати знання учнів з теми «Вуглеводні»; визначити рівень навчальних досягнень учнів з теми, розуміння основних понять, уміння використовувати їх на практиці.
|
|
45.
|
|
Метанол, етанол, гліцерин
Їх молекулярні, електронні та структурні формули, фізичні властивості. Функціональна гідроксильна група.
|
Розширити знання учнів про різноманітність органічних сполук; ознайомити з поняттям «функціональна група» на прикладі гідроксильної групи спиртів; формувати знання учнів про метанол, етанол і гліцерин як органічні сполуки, що містять функціональну гідроксильну групу; ознайомити учнів з молекулярними, електронними та структурними формулами спиртів, фізичними властивостями, зумовленими наявністю функціональної гідроксильної групи.
|
|
46.
|
|
Хімічні властивості спиртів: повне окиснення, взаємодія з Натрієм. Лабораторний дослід №8.Дослідизгліцерином:розчинність у воді,взаємодія з купрум(ІІ)гідроксидом.
|
Вивчити хімічні властивості спиртів на прикладі метанолу, етанолу й гліцерину (реакції повного окиснення, взаємодії з металевим натрієм); показати зв'язок хімічних властивостей спиртів з наявністю функціональної гідроксильної групи.
|
|
47.
|
|
Застосування метанолу, етанолу, гліцерину. Отруйність спиртів, їх згубна дія на організм людини.
|
Розкрити механізм наркотичного впливу алкоголю на організм людини, отруйну дію спиртів, їх застосування в медицині, техніці та інших сферах діяльності людини. Формувати свідоме ставлення до спиртів як до отруйної наркотичної речовини та хімічної сировини.
|
|
48.
|
|
Оцтова кислота,її молекулярна та структурна формули, фізичні властивості. Функціональна карбоксильна група.
|
Ознайомити учнів з особливостями будови та фізичними властивостями насичених одноосновних карбонових кислот на прикладі оцтової кислоти;
Формувати знання учнів про карбоксильну функціональну групу на прикладі оцтової кислоти; показати зв'язок між функціональною карбоксильною групою та фізичними властивостями оцтової кислоти, галузями застосування оцтової кислоти.
|
|
49.
|
|
Хімічні властивості карбонових кислот, електролітична дисоціація, взаємодія з металами, лугами, солями, спиртами, дія на індикатори.
Лабораторний дослід № 9
Дія оцтової кислоти на індикатори.Лабораторний дослід № 10
Взаємодія оцтової кислоти з металами, лугами, солями.
|
Формувати знання учнів про хімічні властивості карбонових кислот, зумовлені карбоксильною функціональною групою; вивчити хімічні властивості оцтової кислоти, спільні з неорганічними кислотами та специфічні; розвивати навички складання рівнянь хімічних реакцій на прикладі хімічних властивостей оцтової кислоти.
|
|
50.
|
|
Застосування оцтової кислоти.
Поняття про вищі карбонові кислоти.
|
Формувати знання учнів про вищі насичені й ненасичені карбонові кислоти; ознайомити з окремими представниками цього класу, практичним значенням реакції вищих карбонових кислот з утворенням солей — основного компонента мила; показати практичне значення й застосування карбонових кислот.
|
|
51.
|
|
Практична робота №4. Властивості оцтової кислоти.
|
Продовжити формування навичок роботи з хімічними речовинами й лабораторним обладнанням; перевірити знання техніки безпеки під час роботи в кабінеті хімії; поглибити знання про хімічні властивості речовин на прикладі оцтової кислоти; з'ясувати рівень засвоєння знань хімічних властивостей карбонових кислот.
|
|
52.
|
|
Узагальнення знань з теми: «Спирти. Карбонові кислоти».
|
Здійснити перевірку рівня засвоєння знань з теми, сформованості практичних умінь і навичок із розв’язування розрахункових задач.
|
|
53.
|
|
Жири. Склад жирів, їх утворення. Гідроліз та гідрування жирів. Жири в природі. Біологічна роль жирів.
|
Формувати знання учнів про склад жирів, їх утворення; з'ясувати їх будову і властивості як естерів гліцерину та вищих карбонових кислот; ознайомити учнів з хімічними властивостями жирів на прикладі гідролізу й гідрування; показати поширення жирів у природі, їх біологічну роль, застосування.
|
|
54.
|
|
Вуглеводи. Глюкоза . Лабораторний дослід №11 Взаємодія глюкози з Купрум (ІІ) гідроксидом.
|
Ознайомити учнів із класифікацією вуглеводів, їх фізичними властивостями; дати уявлення про будову молекул глюкози.
|
|
55.
|
|
Сахароза. Загальна схема виробництва цукру.
|
Формувати поняття про взаємозв’язок властивостей, застосування речовини. Ознайомити учнів із загальною схемою виробництва цукру.
|
|
56.
|
|
Крохмаль і целюлоза. Молекулярні формули , поширення в природі. Полімерна будова крохмалю і целюлози. Реакції їх гідролізу. Лабораторний дослід № 12 Відношення крохмалю до води.
Лабораторний дослід № 13 Взаємодія
крохмалю з розчином йоду.
|
Формувати знання учнів про крохмаль і целюлозу, їх будову, властивості і поширення у природі.
|
|
57.
|
|
Застосування вуглеводнів, їх біологічна роль.
|
Показати поширення вуглеводів у природі, їх біологічну роль, застосування.
|
|
58.
|
|
Амінооцтова кислота, її молекулярна та структурна формули, фізичні властивості. Функціональні аміно - та карбоксильна групи. Амфотерні властивості, утворення пептидів.
|
Дати поняття про амінокислоти як амфотерні сполуки на прикладі амінооцтової кислоти, їх будову, фізичні і хімічні властивості; аміно- та карбоксильну функціональні групи; про здатність амінокислот утворювати пептиди.
|
|
59.
|
|
Білки: склад і будова. Гідроліз, денатурація, кольорові реакції білків. Лабораторний дослід № 14
Кольорові реакції білків.
|
Формувати поняття про білки як високомолекулярні сполуки, їх елементарний і амінокислотний склад; будову і структуру молекул білків( первинну, вторинну, третинну).
Ознайомити учнів із хімічними властивостями білків: гідролізом,денатурацією,кольоровими реакціями. Розвивати вміння пояснювати залежність властивостей речовин будовою їх молекул.
|
|
60.
|
|
Біологічна роль амінокислот і білків.
|
Ознайомити учнів із роллю амінокислот і білків у живих організмах.
|
|
61.
|
|
Нуклеїнові кислоти: склад і будова ( загальному вигляді). Біологічна роль нуклеїнових кислот.
|
Дати поняття про нуклеїнові кислоти як носії спадкової інформації, їх склад, будову та біологічну роль.
|
|
62.
|
|
Природні і синтетичні органічні сполуки.
Значення продуктів органічної хімії.
|
Формувати знання про природні і синтетичні органічні сполуки; значення органічної хімії в життєдіяльності людини.
|
|
63.
|
|
Практична робота № 5 Розв’язування експериментальних задач.
|
Закріпити знання учнів про класи органічних сполук. Їх хімічні властивості. Формувати вміння дослідним шляхом визначати основні класи сполук за якісними реакціями;встановлювати генетичний зв'язок між класами органічних сполук. Розвивати вміння робити висновки за результатами досліду.
|
|
64.
|
|
Контрольна робота № 2.
|
З'ясувати рівень навчальних досягнень учнів з теми, розуміння основних понять, уміння використовувати їх на практиці.
|
|
|
|
65.
|
|
Місце хімії серед наук про природу. Роль хімічних знань у пізнанні природи.
|
Формувати уявлення учнів про хімію як науку про природу, показати її місце серед природничих наук.
|
|
66.
|
|
Значення хімічних процесів у природі.
|
Показати значення хімічних процесів у природі, застосування хімічних знань для вивчення біологічних процесів і природних явищ; формувати дбайливе ставлення до природи, показати необхідність збереження природних багатств як важливого матеріалу життєзабезпечення людини
|
|
67.
|
|
Роль хімії в житті суспільства.
|
Ознайомити учнів з основними екологічними питаннями сучасності; показати роль хімії в розв'язанні цих питань
|
|
68.
|
|
Екскурсія.
|
Ознайомити учнів із практичним застосуванням та значенням знань із хімії в житті людини.
|
|
69.
|
|
Узагальнення знань .
|
Узагальнити знання учнів з теми «Узагальнення знань з хімії»; визначити рівень навчальних досягнень учнів з теми, розуміння основних понять, уміння використовувати їх на практиці.
|
|
|
|
|
|
|
|