Завдання І етапу Всеукраїнської олімпіади з хімії, 2015
7 клас
1.Використовуючи латинські назви хімічних елементів, визначте, який хімічний елемент обов'язково входить до складу складних бінарних речовин:
а) сульфіди;
б) силіциди;
в) фосфати;
г) оксиди.
Вкажіть кількість протонів і нейтронів в ядрах атомів знайдених елементів.
8 балів
2.Керуючись положенням елементів в Періодичній системі, складіть формули сполук елементів:
а) Силіцію – з Нітрогеном, Бромом, Сульфуром, Гідрогеном, Кальцієм;
б) Фосфору – з Літієм, Індієм, Флуором, Нітрогеном, Бромом;
в) Алюмінію – з Флуором, Сульфуром, Нітрогеном, Карбоном, Гідрогеном;
г) Нітрогену – з Галієм, Магнієм, Гідрогеном, Оксигеном, Бромом;
д) Бору – з Фосфором, Хлором, Оксигеном, Арсеном, Йодом;
е) Арсену – з Калієм, Оксигеном, Флуором, Меркурієм, Сульфуром.
Назвіть ці сполуки.
12 балів
3.Молекула сірки у 8 раз важча за молекулу кисню. Яка молекулярна формула сірки?
8 балів
4.Визначте брутто-формулу сполуки, до складу якої входять Fe (30,11%), C (64,51%) та Н (5,38%).
6 балів
Експериментальна задача
Сучасний хімік не може обійтися без комп'ютера. Ось і Вася попросив свого друга Мішу, початківця програміста, розробити програму для комп'ютера, яка б сама складала формули речовин. Міша погодився, але в першу версію програми закралася помилка, і формули вийшли дуже дивні:
FeO3Fe, H2CaO2, OSO2, SO2(OH)2, O3AlH3, O4Na2S, CK2O3, Cl3Al, N2MgO6, (HO)3PO.
а) Яким речовинам відповідає кожна з цих формул? Запишіть виправлену формулу кожної з речовини.
б) Відомо 4 основні класи неорганічних речовин (які?). Складіть таблицю з 4-х колонок, вкажіть для кожної колонки назву класу і розподіліть виправлені формули зазначених речовин за цими 4-ма колонкам.
10 балів
8 клас
1.Фосфор (V) оксид може реагувати з водою в молярному співвідношенні
1 : 1, 1 : 2 та 1 : 3. Напишіть рівняння відповідних реакцій і структурні
формули продукту кожної реакції.
6 балів
2.Балон ємністю 25 л наповнений газуватим киснем під тиском 150 атм при температурі 20ºС. Визначте кількість речовини (моль) у балоні.
6 балів
3.Зразок магнію, забрудненого міддю, помістили в хлоридну кислоту, взяту в надлишку. Утворилося 2,24 л газу (н.у.) і 0,1 г осаду. Визначте масову частку міді в початковому зразку.
10 балів
5.Керуючись Періодичної системою, вкажіть символ хімічного елемента, йону якого відповідає наступна електронна формула:
а) Е3+ [10Ne]3s2
г) Е4– [10Ne]3s23p6
б) Е 2– [2He]2s22p6
д) Е 3+ [18Ar]
в) Е 2+ [10Ne]
е) Е 1– [18Ar, 3d10]4s24p6
10 балів
Експериментальне завдання
Для наведених формул оксидів: 1) SiO2; 2) MgO; 3) CaO; 4) CO2; 5)Al2O3.
Дайте відповіді на наступні питання:
1) Які з перелічених оксидів реагують з водою?
2) Які оксиди можуть реагувати з кислотами?
3) Які оксиди реагують з лугами?
4) Які оксиди називають «негашене вапно», «сухий лід», «кварц»?
Відповідь проілюструйте відповідними рівняннями реакцій.
8 балів
9 клас
1.При 15°С один об'єм води (ρ = 1 г/мл) розчиняє 2,95 об'єму гідроген сульфіду. Розрахуйте молярну концентрацію (моль/л), масову частку (%) і коефіцієнт розчинності гідроген сульфіду в насиченому розчині (об'єм розчину прийняти рівним об'єму води).
8 балів
2.Доберіть коефіцієнти методом електронного балансу в рівняннях реакцій:
B + NaOH + O2 → NaBO2 + H2O
Cr(NO3)3 → Cr2O3 + NO2 + O2
Fe2O3 + KNO3 + KOH → K2FeO4 + KNO2 + H2O
Вкажіть роль речовин в ОВР та назви процесів окиснення і відновлення.
6 балів
3.Однакові зразки алюмінію та магнію розчинили в сульфатній кислоті. У випадку першого зразка об’єм газу, що виділився, в два рази більший за другий. Обчисліть густину магнію, якщо густина алюмінію 2,7 г/см3 ?
10 балів
4. Для своїх однокласників Вася вирішив підготувати ефектний дослід. А що може бути ефектніше невеликого вибуху? І Вася вирішив приготувати "гримучу суміш", суміш двох газоподібних простих речовин А і Б, яка при підпалюванні вибухала з гучним звуком. Для отримання газу А юний хімік вирішив використати реакцію між залізом і розбавленим розчином сульфатної кислоти, а про газ Б він знав, що той міститься в повітрі, займаючи в ньому 20% за об'ємом. Значить "гримучу суміш" можна приготувати просто змішуючи газ А з повітрям. І ось тут виникло питання, яким об’ємом газу А треба витіснити частину повітря з пластикової пляшки об'ємом 0,7л, щоб обидва гази і А, і Б, що залишився в повітрі, прореагували повністю?
Про які гази йде мова в задачі? Напишіть рівняння реакції між ними, і рівняння реакції добування газу А. В яких об'ємних співвідношеннях треба змішати гази А і Б, щоб реакція між ними пройшла повністю? В яких об'ємних співвідношеннях треба змішати газ А і повітря для повного протікання реакції? Які об'єми газу А і повітря повинні міститися в пляшці ємністю 0,7л?
10 балів
Експериментальна задача
Один великий металургійний завод оштрафували на велику суму грошей за те, що він погано очищував стічні води, які спускав в міський ставок. У стічних водах цього заводу містилися йони металів: Fe3+, Al3+, Pb2+, Cu2+, Zn2+, Mg2+. Перед головним хіміком-технологом було поставлено завдання розробити найбільш простий і нешкідливий спосіб очистки стічних вод від цих йонів. Допоможіть головному технологу. Запропонуйте реактив (або реактиви), які можна використовувати для видалення даних йонів з розчину, складіть рівняння відповідних реакцій.
6 балів
10 клас
1.Доберіть коефіцієнти методом електронного балансу в рівняннях реакцій:
Fe(NO3)2 + O2 + H2O → Fe(NO3)2OH
H5IO6 → I2O5 + O2 + H2O
K2Se + NaNO3 → K2SeO4 + NaNO3
BrO2F → BrF3 + Br2 + O2
8 балів
2.Визначте значення (в моль/л) рівноважних концентрацій газоподібних речовин для реакції:
Fe2O3(т) + 3CO(г) → 2Fe(т) + 3CO2(г); KС = 0,125, що протікає при певній температурі, якщо в певний момент концентрації газоподібних речовин становили 0,5моль/л (СО) і 0,1 моль/л (СО2).
6 балів
3. 4,37 г сплаву двох металів розчинили у воді. При цьому виділилось 7,84 л газу (н.у.). При обережному підкисленні утвореного розчину випадає осад, який розчиняється в надлишку кислоти. Встановіть якісний та кількісний склад сплаву.
10 балів
4. При розчиненні металу в надлишку хлоридної кислоти виділилось 4,48 л газу (н.у.) та утворилось 17,8 г хлориду. Який метал розчинили?
8 балів
Експериментальна задача
За приведеною схемою перетворень сполук Х1 – Х5 елемента Х визначте склад сполук Х1 – Х5, та газу Y, якщо відомо, що при реакції 1г Х3 з розчином аргентум нітрату, підкисленого нітратною кислотою, утворюється 1,386г білого осаду, а з 1г речовини Х5 - 0,594г білого осаду. Якщо речовину Х5 масою 1г тримати в ексикаторі над концентрованою сульфатною кислотою то маса кислоти збільшиться на 0,112г. Х5 при дії HCl перетворюється на Х3 без виділення газу і Х5 не містить кальцію. Напишіть рівняння хімічних реакцій за схемою. Запропонуйте способи перетворення Х3 в Х2 та Х2 в Х1 .
Х1 (чорний) Х2 (червоний)
HCl (p-н) Na2CO3, to
Х3 (синьо-зелені кристали) Х4 (білий)
+СаСО3
+Н2О
Х5 (зелений)
10 балів
11 клас
1.Вміст Карбону в вуглеводні 85,71%, його густина по азоту дорівнює 2,5. Назвіть всі речовини, що задовольняють умовам задачі.
6 балів
2.

9 балів
3. Напишіть структурні формули шести речовин різних класів органічних речовин складу С3Н6О. Які речовини складу С3Н6Оможуть існувати у вигляді оптичних ізомерів?
9 балів
4. 5л суміші метану, етену та бутену мають масу 7,92г. До цієї суміші додали 5л водню і пропустили над нагрітим нікелевим каталізатором. Об’єм суміші зменшився до 6л. Визначте об’єм вихідної суміші в об’ємних відсотках.
8 балів
Експериментальна задача
Маючи в своєму розпорядженні тільки водень, повітря і поварену сіль, добудьте: а) кислоту; б) основу; в) сіль, що складається із трьох елементів; г) кислотний оксид; д) основний оксид. Можна використовувати будь-які фізичні процеси та каталізатори.
10 балів
|