План
проведення районного семінару-практикуму
для вчителів хімії, біології та екології
Тема семінару: «Технологія підготовки та проведення сучасного уроку»
Мета: ознайомлення та розповсюдження передового педагогічного досвіду вчителів хімії, біології та екології, підвищення методичної підготовки педагогів із технологій сучасного уроку, сприяння зростанню педагогічної майстерності вчителів у підготовці та проведенні уроків, їх удосконаленні на основі використання інноваційних і здоров’язбережувальних технологій та сучасних форм роботи на уроці хімії, мотивація самовдосконалення вчителя.
1.Відкриття семінару. Реєстрація учасників.
(Рязанцева Л. Г., методист КУ «РМЦ»)
900 – 910
2.Візитна картка КЗ «Партизанська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів».
(Гогунський С.В., директор школи)
910 – 925
3.Поняття сучасного уроку та вимоги до нього.
(Рязанцева Л. Г., методист КУ «РМЦ»)
925 – 955
4.Відвідування уроку хімії в 10 класі на тему:
«Металічні руди. Загальні методи добування металів. Метали і сплави в сучасній техніці. Застосування алюмінію, заліза та їх сплавів».
(Згурська Т.А., вчитель хімії)
1000 – 1045
5.Самоаналіз та обговорення уроку.
(Згурська Т.А., вчитель хімії)
1045 – 1115
6. Майстер-клас. Використання здоров’язбережувальних освітніх технологій у навчально-виховному процесі.
(Рязанцева Л. Г., методист КУ «РМЦ»)
1115– 1145
7.Релаксація.
(Трутень М.С., психолог школи)
1145 – 1200
8. Методичні рекомендації.
( Рязанцева Л. Г.)
1200 – 1215
9. Підведення підсумків семінару.
( Рязанцева Л. Г.)
1215 – 1230
Конспект відкритого уроку
Тема: Металічні руди. Загальні методи добування металів. Метали і сплави в сучасній техніці. Застосування алюмінію, заліза та їх сплавів.
Мета: Ознайомити учнів з поширенням металів у природі у вигляді простих і складних речовин. Сформувати уявлення про загальні способи добування металів з точки зору окисно – відновних реакцій; розвивати навички самостійної роботи з різними джерелами інформації, познайомити із галузями застосування металів і сплавів, їх значенням для розвитку цивілізації; виконати лабораторний дослід
№ 15 «Ознайомлення зі зразками сплавів металів» .
Обладнання та наочність: періодична система хімічних елементів Д.І. Менделеєва, ряд активності металів, колекція мінералів, мультимедійний проектор, ноутбук, екран, географічні карти.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Епіграф до уроку:
ПРОСТО ЗНАТИ – ЦЕ НЕ ВСЕ, ЗНАННЯ ПОТРІБНО ВИКОРИСТОВУВАТИ.
(І.В. Гете)
Хід уроку
І. Організаційний момент (психологічна хвилинка): учням запропоновано за допомогою різних «смайликів» позначити свій настрій; учитель робить аналіз, когось підбадьорює, заспокоює.
ІІ. Актуалізація опорних знань:
1.Положення металів у Періодичній системі хімічних елементів.
2.Що ви скажете про особливості будови атомів металів?
3.Записати електронну формулу Na, Mg, Al.
4.Які фізичні властивості металів представляють практичний інтерес? (теплопровідність, електропровідність, t плавлення, пластичність, хімічна інертність)
Учитель:
У часи М. Ломоносова (1711 – 1765) було відомо 7 металів, зараз їх - 70, а сплавів близько 5000.
Люди з давніх давен використовували метали, в історичному розвитку людства виділяють навіть цілі
« металеві» віки, які? («залізний», «бронзовий»)
Що треба було відкрити людству, чому навчитись, щоб це зробило можливим сьогодні використання 5000 сплавів?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1.Повідомлення теми, мети (запис у зошит).
2.Повідомлення плану роботи і завдань уроку:
1)Металічні руди. Поширення металів у природі.
2)Загальні способи добування металів (самостійна робота, § 24 с. 190-193, рис.85).
3)Поняття про сплави.
4)Лабораторний дослід № 15. Ознайомлення зі зразками сплавів металів ( с. 195);
1.Металічні руди. Поширення металів у природі (виступ заздалегідь підготовленого учня: Презентація " Метали" ).

а)Знаходження металів у природі у вигляді сполук.
б)Розгляд руд металів.
в)Показ на карті України родовищ.
г)Діаграма «Поширення металів у природі».
2. Загальні способи добування металів
Пояснення вчителя за схемою «Металургія».
Завдання до схеми:
Прослухавши виступ учня, переглянувши презентацію, заповнити потрібну інформацію.
Виступ учня: Презентація "Металургія в Україні"

Пояснення вчителя за таблицею
«Загальні способи добування металів».
Назва способу
|
Відновник
|
Рівняння реакції
|
Пірометалургія
|
Кокс, СО, Н2
|
Fe2O3+3CO =2Fe + 3CO2
|
Гідрометалургія
|
Активніший метал
|
CuSO4 +Fe = FeSO4 + Cu
|
Електрометалургія
|
Електричний струм
|
2NaCl = 2Na + Cl2↑
|
Металотермія
|
Активніший метал
|
TiO2 + Mg = Ti + 2MgO
|
Учитель:
Способів добування металів із руд є декілька, але всі вони полягають у ВІДНОВЛЕННІ катіонів металу до вільних атомів. Це окисно – відновний процес: Меn+ + ne = Me0
(Перевірка завдань до схеми, усні відповіді учнів)
Що таке сплави? Для чого вони потрібні?
Сплави – це тверді суміші, утворені сплавленням кількох металів, а також металів і неметалів. Під час сплавлення відбувається розчинення одного метала в іншому або утворюються їх хімічні сполуки.
(Перегляд відеоматеріалу про властивості сплавів, їх будову, випробування)
Виступ учня :Презентація «Застосування металів і сплавів»
IV. Закріплення матеріалу:
Самостійна робота учнів, виконання лабораторного досліду
№ 15 «Ознайомлення зі зразками сплавів металів» .

V. Підсумки уроку:
«Мікрофон»: «мені сподобалось…», «я запам’ятав…», «я дізнався…».
VI. Вивчити § 24, вправа 4, с. 197 письмово
Додатки
Матеріали для самостійної роботи учнів-1
Цікаві факти
№ 1
У ракетній техніці використовують сплави ренію, механічні властивості яких не змінюються при температурі 2000-3000 0С.
№ 2
В авіації і космонавтиці широко застосовується алюміній і сплав алюмінію з магнієм.
Міцність сплавам алюмінію з магнієм надають домішки германію. Жаротривкість цих сплавів підвищує домішка лантану або суміші лантаноїдів.
Сплави нікелю, кобальту, молібдену застосовують для виготовлення зовнішніх обшивок супутників, деталей турбореактивних двигунів, літаків з ракетними двигунами.
№ 3
Сплав победіт, який виробляють на металургійних комбінатах України, наближається за твердістю до алмазу. Він складається з карбідів титану або вольфраму з добавкою кобальту.
№ 4
Титан – легкий, жаротривкий, тугоплавкий (1670 0С), хімічно стійкий метал. Завдяки цим властивостям, які забезпечують можливість використання надзвукових швидкостей, титан застосовують в авіації й ракетобудуванні і називають металом надзвукових швидкостей.
Завдяки хімічній стійкості його застосовують також у хімічній промисловості для виготовлення апаратури. Сполука титану з вуглецем (карбід титану) має велику міцність і застосовується у твердих сплавах, що містять у собі карбід вольфраму і кобальт. Ці сплави близькі за міцністю до алмазу і застосовуються для обробки сталей.
№ 5
Молібденова сталь дуже міцна і пружна. Застосовується для виготовлення стволів для рушниць і гармат, броньованих плит.
№ 6
Сталь з домішкою вольфраму не окиснюється, не знижує міцність при високих температурах, тому з неї виготовлюють різальні інструменти для швидкої обробки металу.
№ 7
Тантал – найстійкіший метал. Він не розчиняється в царській горілці; на нього не діють хлор і гаряча нітратна кислота.
Сплави ніобію і танталу застосовують для виготовлення хімічної апаратури, газових турбін в авіації.
Ніобій має меншу густину, ніж тантал; його застосовують у ракетних двигунах. Як легіруючи домішки ніобій і тантал надають сталі жаротривкості (понад 900-1000 0С) і антикорозійної стійкості.
№ 8
Алюміній і його сплави широко застосовуються в будівництві, літакобудуванні, танкобудуванні, у автопромисловості, для виготовлення понтонів, електродів, посуду, меблів.
№ 9
Сплав Вуда має такий склад:
вісмут (температура плавлення 2710С) – 4 частини
олово (температура плавлення 232 0С) – 1 частина
свинець (температура плавлення 327 0С) – 2 частини
кадмій (температура плавлення 321 0С) – 1 частина
Температура ж плавлення сплаву Вуда дорівнює 75 0С.
Натрій має температуру плавлення – +97,8 0С
№ 10
Сполуки металів утворюють вогнетривкі покриття. До них належать бориди танталу і гафнію. Нанесені на молібден, вольфрам і тантал, вони витримують температуру до 3590 0С і застосовуються для захисту сопел ракет.
Матеріали для самостійної роботи учнів-2
Застосування металів і сплавів у сучасній техніці. Розвиток чорної металургії в Україні
Назва, сполука
|
Властивості
|
Застосування
|
Алюмінієві сплави (AI,Mg,Si,Cu,Zn,Mn,Li,Be)
|
Легкість, висока електро- і теплопровідність, корозійна стійкість, висока міцність
|
Конструкційні матеріали в авіації, будівництві, машинобудуванні; електрохімічні прилади і матеріали
|
Залізовуглецеві сплави (Fe,C,P,S,Mn,Si,N,Cr,Ni)
|
Механічна міцність, твердість, пружність, корозійна стійкість, вязкість
|
Конструкційні матеріали для всіх галузей техніки, технології, господарства, машини, інструменти
|
Магнієві сплави (Mg,AI,Zn,Mn,Zr,Th,Li,Ag)
|
Легкість, міцність, корозійна стійкість
|
Високо завантажені деталі, штамповані та ковані вироби у автобудуванні, панелі, зварені конструкції
|
Мідні сплави (Cu,Zn,Sn,AI,Ni,Be,P)
|
Міцність, висока електропровідність, корозійна стійкість, пластичність
|
Труби, теплотехнічна апаратура, підшипники, шестерні, втулки, деталі точної механіки
|
Титанові сплави (AI,V,Mo,Mn,Sn,Zr,Cr,Cu,Fe)
|
Легкість, висока міцність, корозійна стійкість
|
Конструкційні матеріали в авіації, ракетобудуванні, хімічна апаратура.
|
На 2003 рік Україна включала близько 20110 родовищ, вони оцінюються в 7,5 трлн. доларів США. Запаси залізних руд становлять понад 14% загальносвітових, манганових – понад 43%. Україна посідає провідні місця із запасів титану, цирконію, урану, літію, графіту, каоліну, декоративного каменю. Також Україні належать провідні місця і по видобутку вугілля, манганових і залізних руд, титану, графіту тощо. Видобуток залізних руд в Україні здійснюється на Криворізькому, Кременчуцькому та Білогірському родовищах, манганових руд – на Нікопольському родовищі.
|